Blog: Ulice pouze pro cyklisty? Bohužel, možná realita

Jistě jste nedávno slyšeli o tom, že by si města měla vytipovat ulice, které budou tzv. cyklistické. Co to bude pro motoristy znamenat? Inu, nic pozitivního. Trochu se zcela jistě opakuji, ale v takových ulicích by kola měla naprostou přednost a my bychom se mohli šinout „hlemýždí“ rychlostí 20 km/h. O tom, jakou mediální masáž by dozajista zažil řidič, který by byl účastníkem nehody v takové ulici, byť by se nutně cyklista na zemi neválel řidičovou vinou, mluvit netřeba.

Nevím jak vy, ale já už delší dobu začínám mít problém s úhlem pohledu médií a bohužel i těch veřejnoprávních. Podobné nesmysly pouze oznamují, žádné kritické zamyšlení nad tím, co za negativa by to potenciálně přineslo. Vím, asi jsem naivní, ale mám pocit, že z médií se jaksi vytrácí role hlídacího psa demokracie a hledáte-li cosi jako náznak kritického myšlení, je to jako byste hledali blechu na sloním zadku. Jistě, říct, že se kritické myšlení z médií vytratilo úplně by byl nesmysl, ale postrádám ho stále častěji. Nemám křišťálovou kouli a nechci být poslem špatných zpráv, ale obávám se, že v médiích opět uslyšíme, jak je to celé zelené a skvělé a jak přece máme být smířliví a sluníčkoví. To, že takový nesmysl bohužel v konečném výsledku bude ohrožovat jak řidiče tak cyklisty, zdá se, nikoho nezajímá.

Mohlo by vás zajímat:  BMW a sedm stupňů pro manuál - jiný pohled

Abychom se ale vrátili k jádru věci, aneb proč jsou „cyklistické ulice“ špatným řešením. Jednak proto, že jízda na kole po městě je prostě řádově nebezpečnější, než když si vyjedete po šumavských okreskách. Další věcí je, že taková řešení dopravy ve městě, velmi často nabízejí nevolené organizace typu Auto*mat, které rozhodně nejsou hlasem většiny, a proto s nimi mám problém. V podstatě se snaží postrkovat vpřed politickou agendu, na základě které omezují většinu. Ano, i nadále je kolo v ČR pro většinu lidí volnočasovou záležitostí a většina lidí na kolech po městech jezdit nehodlá, což je jeden z důvodů, proč je všechno špatně. Co je snad ještě horší, že podobné organizace si nedobrovolně platíme z vlastních daní, žijí totiž ze státních grantů a dotací. Ano, nebojím se to říct, s valnou většinou neziskovek mám problém, zvláště pak s těmi typu Auto*matu.

Mohlo by vás zajímat:  STK budou postrachem řidičů. Obavy jsou na místě. Proč?

Pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že ministr dopravy nejenže takové řešení neoznačí za nesmysl, ale s povděkem jej kvituje. Je to zkrátka stejná zhovadilost, jako když Škromach navrhoval, aby si cyklisté mohli před jízdou přihnout, nebo již platné pravidlo, že v některých jednosměrkách smí cyklisté jezdit v protisměru. Zdá se, že Sobotkově vládě nejde o nic jiného, než abychom byli jakýmsi zeleným příkladem pro Evropu, a tudíž budeme v Bruselu poplácáni po zádech, jako žáček vzorný a doporučení dbající. Že to odporuje selskému rozumu? Myslíte si snad, že to vládu zajímá? No, aspoň to nás řidiče donutí před příštími volbami víc přemýšlet. 

Mohlo by vás zajímat:  Tento víkend lze na vlastní oči vidět skutečné automobilové skvosty. Kde?