Citroën CX byl inspirován, pojmenován a vytvarován dle aerodynamiky

Díky fotografiím od Rémi Dargegena zveřejněným na Petrolicious si můžeme připomenout slavný Citroën CX. Jeho představení ohlásily fanfáry na pařížském autosalonu v roce 1974, tedy před čtyřiceti lety. Nahradil tehdy slavný typ DS, který byl ve své době vrcholem luxusu a pokroku, takže laťku měl nováček nastavenou velmi vysoko. Typ CX ale v této tradici pokračoval a poskytoval cestujícím velkou dávku luxusu a techniky v aerodynamičtějším balení. Mnoho příznivců značky dodnes tvrdí, že CX byl poslední pravý Citroën. Možná proto, že krátce po jeho uvedení převzal automobilku konkurenční Peugeot.

Mohlo by vás zajímat:  Z HISTORIE BMW: Ledvinky masky chladiče

Typ CX byl ve své době jedním z nejmodernějších aut vůbec a po předchůdci zdědil i nastavitelné hydropneumatické odpružení. I tohle byla jedna z věcí, které zachránily život francouzskému prezidentovi Charlesovi De Gaulleovi při pokusu o atentát. Vlastně se dá říci, že CX převzal celou podivnost typu DS a posunul ji na novou úroveň – citlivý brzdový pedál, jednoramenný volant který se sám vracel a blinkry, které se ovšem samy nevypínaly. Kde ovšem CX udělalo skutečný pokrok, to je prostornost interiéruaerodynamický tvar karoserie. Prototypy byly totiž zkoušeny v aerodynamickém tunelu. Zakrytí zadních kol také velmi napomohlo nízkému součiniteli odporu, vedení vzduchu pod vozem ke kotoučovým brzdám zase zvyšovalo bezpečnost vozu. Na hatchbackové zádi byla velké konkávní zadní okno, které zlepšovalo výhled z vozu. Díky tvarování se také zadní část příliš nešpinila. Celkový součinitel odporu vzduchu byl pohých 0.29, takže své jméno si CX určitě zasloužilo. Evropští novináři jej zvolil Autem roku 1975 a ve výrobě vydrželo až do roku 1991. Celkem se prodalo více než milion vozů, kromě klasické limuzíny jste mohli mít i verzi s prodlouženým rozvorem nebo obrovské kombi.

Mohlo by vás zajímat:  Porsche slaví. Zajeďte s do Berlína na zajímavou výstavu

Zdroj: Petrolicious