Dioss Rebel

Snahy o stavbu ryze českého sportovního automobilu neskončily ani po pádu komunismu a (ne)úspěšných projektech typu Škoda Super Sport či ÚVMV 1100 GT. Těsně po legendární MTX Tatře V8 vznikl v Klatovech malý sportovní automobil, který by v dnešním měřítku konkuroval třeba Mini Coupé.

Píše se rok 1994 a klatovská firma Dioss právě rozhodla o stavbě lehkého a přitom dostupného dvoumístného kupé Rebel. Design českého sportovního automobilu nemohl v tu dobu dělat nikdo jiný než Václav Král, dost možná nejznámější český designér, stojící i třeba za již zmiňovanou MTX Tatrou V8. Král vtisknul Diossu zapamatovatelnou podobu s mohutnou zadní částí, která je pro Královy vozy typická, krátkými převisy a zapuštěnými světlomety. Ty zmiňuji záměrně, neboť postupem času byly tyto vyměněny za vystouplou dvojici reflektorů.

Jako první byl v roce 1995 představen prototyp s modrou karosérií. Stalo se tak už pod upraveným názvem Dioss Rebel Nova, za jak jistě ze jména odvodíte, velké mediální i finanční podpory tehdy ještě stále nové televize Nova. Oproti původním předpokladům pochází tento prototyp z dílen kopřivnické společnosti Eccora, další kusy už však stavěl Dioss sám.

Mohlo by vás zajímat:  Po 60 letech stále krásná. To je Škoda Felicia

Po představení modrého prototypu se ještě v témže roce ukázal, na brněnském autosalonu, žlutý prototyp se zapuštěnými světly. Ta byla později vyměněna za vystouplá, které měl rovněž červený prototyp, představený během následujících dvou let.

Původní plán z moravské metropole zněl, začít vůz malosériově vyrábět a to v počtu 100 – 250 kusů za rok od roku 1998. Přetrvávající problémy s homologací a následně financemi však tento plán znemožnily a projekt postupem času přešel pod nového majitele a následně vyšuměl. Co zůstalo? Podle dostupných informací 3 prototypy, 1 rám, 1 skelet a dřevěná maketa v měřítku 1:1.

Koho by zajímal osud již vyrobených prototypů, tak žlutý je momentálně u soukromého majitele, který jej uvedl do provozuschopného stavu a minulý rok se po několika letech rozhodl Rebela ukázat veřejnosti. Červený má taktéž soukromník, který jej však nechal firmou, jež zakoupila dokumentaci, zrenovovat, no a modrý, dost možná nejslavnější prototyp, leží v areálu současného majitele projektu v rozkladu. Tentýž osud potkal i skelet karosérie a dřevený prototyp. Trubkový rám by se měl nacházet u stejného člověka, jenž vlastní i žlutý prototyp.

Mohlo by vás zajímat:  Příběhy méně známých modelů: Laurin & Klement E „Černá Hora“

Kromě osudu auta se nemůžu vyhnout ani technickým detailům – karosérie je vyrobena z kompozitních materiálů a sedí na svařovaném trubkovém rámu, který váží něco kolem 110 kg. Původně mělo auto na délku 3850 mm, na šířku 1650 mm a na výšku 1250 mm, po nejrůznějších úpravách však auto měřilo 3930 mm na délku, 1710 mm na šířku a 1220 mm na výšku. Kola na obou nápravách využívají zavěšení typu McPherson s vinutými pružinami. Sluší se rovněž podotknout, že většina technických dílů pochází ze Škody Favorit a Felicia, něco málo z Octavie a také Seatu nebo Volkswagenu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Imprezy WRX STI - část III.

Motor, uložený uprostřed, spolu s šestistupňovým manuálem pohání zadní kola a v počátcích měl objem 1289cm3, 4 válce a původ ve Škodě Felicia/Favorit. Jeho výkon byl mírně zvednut na 75 koní při 5500 ot./min, maximální točivý moment 110 Nm vrcholí při 4000 ot./min. Při váze 840 kg zrychluje tímto motorem osazený Rebel na 100 km/h za asi 13 sekund a dosahuje maximální rychlosti 170 km/h.

Později byla třináctistovka nahrazena větším motorem o objemu 1781cm3, původem od Volkswagenu. I on měl čtveřici válců, ale výkon stoupl na 125 koní při 6000 ot./min a točivý moment na 173 Nm při 4100 ot./min. Oproti slabší verzi dostala 1.8 také náporový chladič, pětistupňovou manuální převodovku a hmotnost zvýšenou na 1075 kg. Přesto byl Rebel 1.8 na 100 km/h za cca 10 sekund a udávaná maximální rychlost byla 200 km/h.

Zdroj: wikipedia.org, skodateam.cz, allcarindex.com, ecorra.com, Dioss