V pořadí již devátý závod mistrovství světa vozů formule 1 se odehrál na bájném Silverstonu. To je tedy neklamný signál, že se královna motosportu přesunula do své kolébky – Velké Británie. A ta opět nabídla skvělou podívanou, která se alespoň v náznacích dala přirovnat k létům, kdy o vítězství bojoval více než jeden tým.
Kvalifikaci zcela bezpečně ovládl Mercedes, přičemž první místo „urval“ domácí miláček Lewis Hamilton. Za nimi se v pořadí Massa Bottas seřadily oba Williamsy, až třetí řada tak zůstala na Ferrari, mezi nimiž byl tentokrát úspěšnější Kimi Räikkönen. Do elitní desítky se dále vešli Kvyat, Sainz, Hülkenberg a Ricciardo. Za branami nejlepších potom zůstali Pérez, Grosjean, Verstappen, Maldonado a Ericsson, z první části nepostoupili Nasr, Alonso, Button, Stevens a Merhi.
Již před startem závodu odstoupil Felipe Nasr se Sauberem pro problémy s převodovkou. Jeho 16. místo tak zůstalo prázdné. Zbytek pole se však poslušně seřadil, aby byl svědkem parádního odlepení se obou Williamsů, které se alespoň na chvíli dostaly před oba Mercedesy. Na konci první sekce zatáček sice Hamilton Bottase předjel, Massa však vedení bezpečně udržel. Dění krátce po startu ovlivnila kolize Grosjeana s Maldonadem, respektive Buttona s Alonsem, po níž mohl pokračovat pouze španělský pilot ve službách McLarenu. Na trať také musel vyjet Safety Car.
Ten zajel do boxů na konci čtvrtého kola a Hamilton to hned po přejetí tzv. Safety Car čáry zkusil na Massu, jenže neodhadl svou rychlost, probrzdil a přepustil své druhé místo Bottasovi s druhým Williamsem. Od té doby se pořadí v první čtyřce ustálilo, ačkoliv kolísaly jednotlivé časové rozestupy. Chvíli to dokonce vypadalo, že Fin svého stájového kolegu předjede, což mu bylo zakázáno a následně pod podmínkou čistého manévru umožněno, Massa se však své pozice nevzdal. Za vedoucí čtyřkou asi nejvíce ztrácelo Ferrari, protože se před oba její piloty dostal Nico Hülkenberg, působící tak trošku jako pojízdný špunt. Problém se zaseknutím v provozu se červený tým rozhodl řešit již ve čtrnáctém kole, kdy povolal Räikkönena do boxů. Jen o okruh později se u mechaniků zjevil také Sebastian Vettel.
Z vedoucí čtveřice zamířil do boxů jako první v nájezdu do dvacátého kola Lewis Hamilton, jehož pit stop proběhl bleskově, bezchybně a katapultoval Brita do vedení. To proto, že Williams Felipeho Massy strávil v boxech o trošku více času než by potřeboval, na druhou stranu to alespoň stačilo na udržení se před Bottasem a především Rosbergem, se kterým Brazilec na konci dvacátého kola do svého stání zamířil. Mírně znepokojující zprávou bylo stále frekventovanější upozornění na blížící se déšť s nejasnou intenzitou, který měl přijít někdy kolem 15 hodiny a páté minuty, tedy nějakých 15 kol před koncem závodu.
Ve 23. kole jeli jezdci za sebou v pořadí Hamilton, Massa, Bottas, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Kvyat, Hülkenberg, Ericsson a Sainz. Jakési ticho před bouří rozvířil na konci 33. kola nejprve Carlos Sainz, jehož Toro Rosso zastavilo docela nešikovně v únikové zóně a vedení závodu se tak rozhodlo využít virtuální Safety Car. Jeho fáze skončila v nájezdu do 36. kola, v jehož průběhu už bylo zřejmé, že na okruh dopadají první kapky deště. Díky rozloze Silverstonu však nastala situace, kdy byla jedna zatáčka „pod vodou“ a ve druhé bylo sucho, což týmům a jezdcům znepříjemnilo volbu přezutí na pneumatiky do přechodných podmínek. Jako první pro zeleně označené gumy zajely jezdci z konce pole – Stevens, Merhi, Alonso a Ericsson, po předjetí Vettelem se navíc pro tuto volbu rozhodl také Kimi Räikkönen.
Ukázalo se však, že to byla volba špatná, protože jak déšť rychle přišel, tak také rychle (i když jen na chvilku) ustal. Na celé situaci začal nejvíce vydělávat Nico Rosberg, v tu dobu jezdící na čtvrtém místě za oběma Williamsy. Na rozdíl od nich totiž zvolil agresivnější přístup k jízdě a brzy to přineslo své ovoce. Defenzivně jedoucí Bottas přepustil své místo Rosbergovi ve 40. okruhu, Massa jen o pár zatáček později v kole číslo 41. V Němcově případě byl déšť roven živé vodě, což začal za chvíli pociťovat i vedoucí Hamilton, kterého jeho týmový kolega začal dotahovat mílovými kroky. Když už se zdálo, že vedení získá „ten pomalejší“ z dvojice Mercedesů, zamířil Hamilton na konci 43. okruhu do boxů pro přechodné pneumatiky a to se ukázalo jako vynikající strategická volba. Brit totiž přesně trefil to okno přechodu mezi suchem a mokrem. V následujícím kole totiž začalo pršet daleko silněji a jezdci na slickách měli velký problém udržet auto na závodní dráze. Stejný fígl použil také Vettel, takže zatímco Rosberg, Bottas a Massa absolvovali svou zastávku až na konci 44. okruhu, Vettel oba Williamsy bezpečně předjel a Hamilton si stačil vybudovat slibný náskok kolem devíti sekund na Rosberga. Třetí Vettel už pravda ztrácel víc, na čtvrtého Massu a pátého Bottase však měl k dobru celkem slušný náskok.
Za zmínku ještě stojí situace Fernanda Alonsa, jenž se díky dešti dostal na poslední bodovanou příčku před Marcuse Ericsson a v závěru ji dokázal uhájit. Velké rozestupy mezi celou první desítkou pak závěrečné okruhy proměnily spíše v exhibiční jízdu Hamiltona. Ten tak s přehledem dokázal uhájit první místo, za ním skončil mírně frustrovaný Rosberg a velmi spokojený Vettel. Až čtvrté a páté místo zbylo na Williamsy, a to i přes fakt, že v první polovině závodu jindy dominantní Mercedesy celkem slušně potrápily. Díky zrušení GP Německa je nyní na pořadu dne třítýdenní pauza, po ní se kolotoč formule 1 přesune do Maďarska.
Výsledky VC Velké Británie 2015
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:31:27.729 (52 kol) |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | + 10.956 s |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | + 25.443 s |
4. | Felipe Massa | Williams | + 36.839 s |
5. | Valtteri Bottas | Williams | + 1:03.194 s |
6. | Daniil Kvyat | Red Bull | + 1:03.955 s |
7. | Nico Hülkenberg | Force India | + 1:18.744 s |
8. | Kimi Räikkönen | Ferrari | + 1 kolo |
9. | Sergio Pérez | Force India | + 1 kolo |
10. | Fernando Alonso | McLaren | + 1 kolo |
11. | Marcus Ericsson | Sauber | + 1 kolo |
12. | Roberto Merhi | Manor Marussia | + 3 kola |
13. | Will Stevens | Manor Marussia | + 3 kola |
NC | Carlos Sainz | Toro Rosso | motor |
NC | Daniel Ricciardo | Red Bull | motor |
NC | Max Verstappen | Toro Rosso | nehoda |
NC | Pastor Maldonado | Lotus | nehoda |
NC | Jenson Button | McLaren | nehoda |
NC | Romain Grosjean | Lotus | nehoda |
NC | Felipe Nasr | Sauber | převodovka |
Průběžné pořadí po devíti z devatenácti závodů – jezdci
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 194 bodů |
2. | Nico Rosberg | Mercedes | 177 bodů |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 135 bodů |
4. | Valtteri Bottas | Williams | 77 bodů |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 76 bodů |
6. | Felipe Massa | Williams | 74 bodů |
7. | Daniel Ricciardo | Red Bull | 36 bodů |
8. | Daniil Kvyat | Red Bull | 27 bodů |
9. | Nico Hülkenberg | Force India | 24 bodů |
10. | Romain Grosjean | Lotus | 17 bodů |
11. | Felipe Nasr | Sauber | 16 bodů |
12. | Sergio Pérez | Force India | 15 bodů |
13. | Pastor Maldonado | Lotus | 12 bodů |
14. | Max Verstappen | Toro Rosso | 10 bodů |
15. | Carlos Sainz Jr. | Toro Rosso | 9 bodů |
16. | Marcus Ericsson | Sauber | 5 bodů |
17. | Jenson Button | McLaren | 4 body |
18. | Fernando Alonso | McLaren | 1 bod |
19. | Roberto Merhi | Manor Marussia | 0 bodů |
20. | Will Stevens | Manor Marussia | 0 bodů |
Průběžné pořadí po devíti z devatenácti závodů – týmy
1. | Mercedes | 371 bodů |
2. | Ferrari | 211 bodů |
3. | Williams | 151 bodů |
4. | Red Bull | 63 bodů |
5. | Force India | 39 bodů |
6. | Lotus | 29 bodů |
7. | Sauber | 21 bodů |
8. | Toro Rosso | 19 bodů |
9. | McLaren | 5 bodů |
10. | Manor Marussia | 0 bodů |
Zdroj: formula1.com