TEST Hyundai IONIQ Electric

TEST Hyundai IONIQ Electric
Hyundai Ioniq je k dispozici ve variantách Electric a Hybrid, během letošního roku má přijít ještě varianta Plug-in hybrid. Podívejte se na test elektromobiu Ioniq Electric.
 

Exteriér

Na poměry elektromobilů je Ioniq relativně nenápadné auto. Ve variantě Electric zaujme hlavně plné provedení masky v šedé barvě. V zadní části jsou výrazné páté dveře se dvěmi okénky rozdělené spoilerem. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu je pouze 0,24. Zajímavostí je, že i malý otvor chladiče je uzavíratelný. Pro snížení hmotnosti je použit hliník, je použit na kapotě, přední nosníku i pátých dveřích. Disky mají aerodynamický tvar (díky velkému využití brzdění rekuperací není taková potřeba chladit brzdy) a jsou na nich obuté pneumatiky s nízkým valivým odporem o rozměru 205/55 R16.
 

Interiér

Přední sedačky jsou elektricky nastavitelné, vyhřívané i odvětrávané. Řidičova sedačka umožňuje snadný přístup, při otevření dveří se odsune dozadu. Kožený volant je příjemný do ruky, dá se nastavit podélně i výškově. Kaplička přístrojů je čistě displejová a je rozdělena do 5 částí: ukazatel spotřeby energie, část kontrolek, rychloměr, palubní počítač a ukazatel stavu baterií. Grafika rychloměru se mění podle zvoleného režimu normal/sport/eco. Například ve sportovním režimu ukazuje vedle rychlosti také zatížení motoru.
 
Infotainment je stejný jako v jiných modelech Hyundai / Kia, v tomto případě doplněný o funkce pro elektromobil. Ovládání klimatizace je chytře řešeno mechanickými tlačítky a otočnými ovladači. Užitečná je funkce Driver Only, aby se nechladilo nebo nevytápělo celé auto. Šikovně je řešeno vytápění, díky telepnému čerpadlu s využitím odpadního tepla se nesnižuje dojezd jako u běžného eletrického topení.
 
Namísto řadící páky tu je čtveřice tlačítek (dopředu, dozadu, neutrál, parkování). Parkovací brzda je elektrická. Hned vedle je místo pro telefon s bezdrátovou nabíječkou standardu QI, je řešen netradičně na výšku, telefon je tak po ruce a vejde se tam i větší 5,5″ telefon. 
 
 
Cestující vzadu mají pro nohy dostatek prostoru, horší to je s prostorem pro hlavu, kvůli brzo svažující se střeše ho není mnoho. Zadní sedačky jsou také vyhřívané, jsou dělené v poměru 60:40 a dají se sklopit do roviny. Zavazadlový prostor má objem 350 litrů, při sklopených sedačkách 1410 litrů. Pod podlahou je pouze malý prostor na povinnou výbavu, zbytek prostoru zabírá baterie.
 

Motor a jízda

Motor je synchronní s permanentními magnety, dosahuje účinnosti 95%. Maximální výkon je 120 koní a kroutící moment 295 Nm. Díky kroutícímu momentu dostupnému už od nízkých otáček je reakce na plynový pedál akcelerátor velmi dobrá. Změnou režimu na sport byla reakce ještě živější, naopak v eko módu vlažnější. Spotřeba se nejčastěji pohybovala mezi 12 a 13 kWh na 100 km. Lithium-ion polymerový akumulátor s kapacitou 28 kWh je umístěn pod zadními sedačkami a pod zavazadlovým prostorem. Udávaného dojezdu 280 km se dosáhnout nepodařilo, reálný maximálný dojezd je přibližně 250 km, to je pro většinu použití naprosto dostačující. Na baterie je záruka 8 let nebo 200 000 km.
 
Nabíjení je možné třemi způsoby:
1) Adaptérem z domovní zásuvky výkonem 2,3 kW se na plnou kapacitu dostanete za 14 hodin.
 
2) Standardem Mennekes by měl jít využít plný výkon palubní nabíječky 6,6 kW. Reálně byl však výkon 4,7 kW (využívá pouze jednu fázi) a plné nabití trvá 6,5 hodiny.
 
3) DC rychlonabíječkou standardu CCS, na 80% se u varianty s výkonem 100 kW dostanete už za 24 minut, u běžnější 50 kW pak za 30 minut. Možnost DC rychlonabíjení je spolu se systémem předehřevu akumulátorů a tepelným čerpadlem součástí paketu Efficiency. Ve výbavě Future stojí 60 000 Kč, ve výbavě Ultimate je v ceně.
 
Ioniq je velmi tichý, z důvodu bezpečnosti je do 30 kilometrové rychlosti generován umělý zvuk motoru, i ten se dá vypnou a při pomalé jízdě je auto téměř neslyšné. Při vyšší rychlosti už je hluk od podvozku a aerodynamický hluk vyšší, při jízdě 50 kilometrovou rychlostí po koččičích hlavách je úrověň hluku 55 db, na dálnici při 130 km/h potom 60 db.
 
Auto je vybavené veškerými myslitelnými asistenty pro bezpěčnější a pohodlnější jízdu jako: asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování mrtvého úhlu, autonomní nouzové brzdění, inteligentní adaptivní tempomat. Velmi se mi líbí adaptivní tempomat, funguje až do úplného zastavení a také se sám opět rozjede, pokud se stojí déle stačí zmáčkout tlačítko tempomatu nebo plynový pedál.

Závěr

Jedná se o auto od základů stavěné jako hybrid respektive elektromobil, díky tomu se podařilo udržet tak dobrou spotřebu energie i dojezd. Jako příjemný vidím umírněný vzhled bez zbytečně výrazných prvků často vídaných u jiných hybridů nebo elektromobilů. S reálným dojezdem přes 200 kilometrů je bezproblémově použitelný pro většinu uživatelů, především v kombinaci s možností rychlonabíjení.

Výhody
+ záruka 5 let bez omezení nájezdu
+ adaptivní tempomat
+ provozní náklady
 
Nevýhody
– jednofázová palubní nabíječka

 

Mohlo by vás zajímat:  Test:Datsun 260Z 2+2