TEST Kia Optima SW GT-Line 1.7 CRDi

TEST Kia Optima SW GT-Line 1.7 CRDi
Kia Optima je nejvyšší model Kia dostupný na starém kontinentě. Testovaný vůz je ve variantě SW a s výbavou GT-line. Jak se povedla kombinace sportovního vzhledu a prostorného kombi poháněného dieselovou sedmnáctistovkou?

Exteriér

Optima má nízkou masku z chromovanýných čtyřúhelníků, která těsně navazuje na světlomety. Spodní část je ohraničena chromovou linkou mezi světlomety, na horní straně vede linka až nad světla. Verze GT-Line má v nárazníku otvory na chlazení brzd. Horizontální linie v přední části tak zdůrazňují šířku vozu. Z boku jsou výrazná 18 palcová kola, stříbrné prahy a odvětrání v blatníku, které je ale pouze designové. Zadní část má velký difuzor, ve kterém jsou dvě funkční koncovky výfuku. Sportovní vzhled se nemusí líbít každému, ale osobně se mi líbí a umí přitáhnou pozornost.

Interiér

Díky výbavě GT-line je interér velmi pěkný, přední kožené sedačky s výrazným bočním vedením jsou elektricky nastavitelné, vyhřívané i ventilované. Sportovní kožený volant je také vyhřívaný a nastavitelný podélně i vertikálně ve velkém rozsahu. Sportovní vzhled dostaly i pedály, které jsou hliníkové. Použité materiály vypadají hezky a kvalitně. Strop je tmavý ale díky panoramatické střeše interiér nepůsobí příliš temně. Tvary palubní desky připomínají BMW, zmínit musím dobře vyřešené ovládání klimatizace, kdy není nutné nic složitě nastavovat na displeji.
Mezi klasickými budíky se nachází 4,3″ displej, který je stejně jako velký 8″ displej lokalizován do češtiny. Ovládání na volantu je logické a přehledné. O zvuk se stará skvěle hrající audiosystém Harman Kardon s 8 reproduktory a 8“ subwooferem o výkonu 490W. Zajímavým řešením je zabudovaná bezdrátová nabíječka mobilních zařízení standardu Qi.
Cestující na zadních sedačkách (které jsou rovněž vyhřívané) mají před koleny hodně prostoru, nad hlavou už to je o něco horší kvůli panoramatické střeše. V zadních dveřích jsou u výbavy GT-line také sluneční clony.
Zavazadlový prostor poskytuje slušný objem 552 litrů, při sklopení sedaček objem povyroste až na 1686 litrů a ložná plocha má bez tří centimetrů dva metry. Sedačky jsou dělené v poměru 40:20:40 a vytváří téměř rovinu. Přepravovaný náklad je možné upevnit pomocí přepážky s navinovacími pásy a očky posuvnými v kolejnicích. Roleta zavazadlového prostoru se dá umístit do prostoru pod podlahou. Nachází se tam i další úložné přihrádky, v nejnižší vrstvě namísto rezervního kola najdete sadu na opravu pneumatik a velký subwoofer. Elektricky ovládané páté dveře jdou ovládat jak z dálkového ovládání, tak tlačítky na nich a v prostoru řidiče, bezdotykové ovládání není možné.

Motor a jízda

Výběr motorů a převodovek je skromný, testovná vznětová 1.7 CRDi je k dispozici se 6° manuální a 7° dvouspojkovou převodovkou, dále je na výběr GT verze 2.0 T-GDI se 6° klasickou automatickou převodovkou a varianta sedan je v nabíce také jako plug-in hybrid. Dieselový motor 1.7 CRDi v testovaném autě produkuje maximální výkon 141 koní při 4 tis. ot/min a kroutící moment 340 Nm je dostupný od 1750 do 2500 otáček. Ochotně se nechá vytáčet, při vyšších otáčkách však už o sobě dává vědět. Kombinovaná spotřeba se během testu pohybovala okolo 6 litrů. Dvouspojková sedmistupňová převodovka může pracovat automaticky v Drive módech: Eko, Normal a Sport, nebo můžete řadit manuálně řadící pákou a pádly pod volantem – řadí svižně a není problém řadit o dvě rychlosti najednou. Na sedmou rychlost motor při jízdě 130 km/h točí 2250 otáček.
Přední náprava je McPherson a zadní je víceprvková. Podvozek je naladěn hodně dobře, jízda s ním je pohodlná a potichu si poradí s běžnými nerovnostmi. V zatáčkách se příliš nenaklání a díky pneumatikám o rozměru 235/45 má dostatek přilnavosti. Není problém s ní jet dost svižně a přitom stále pohodlně. Hladina hluku je na úrovni 56 dB při 50 km/h na kočičích hlavách a 60 dB při 130 km/h na dálnici. Elektrické servo R-MDPS je umístěno v převodce řízení, je to o hodně lepší než řešení ve sloupku řízení, ale hydraulika je stále o kousek lepší.
Z asistentů usnadňující jízdu má Optima aktivní udržování v jízdních pruzích, parkovacího asistenta umožňujícího podélné i kolmé parkování a automatické přepínání dálkových a tlumených světel. Bohužel nevýhodou adaptivních LED světlometů je, že i při potkávcích světlech oslňují.

Bezpečnost

Výsledky v Euro NCAP:
Dospělí: 89 %
Děti: 86 %
Chodci: 67 %
Bezpečnostní systémy: 71 %

Závěr

Optima SW GT-Line je hezké, velmi dobře vybavené a prostorné auto, není problém v něm jet pohodlně i dlouhé trasy. Sportovní je na ní sice pouze vzhled, ale pro běžné použítí to je dobře. Příjemnou věcí je i 7letá záruka s omezením na 150 000 km (bez omezení až 3 roky; 150 000 km od čtvrtého roku).
Výhody:
+ podvozek
+ poměr cena / výbava
+ vzhled
+ provedení interiéru
Nevýhody:
– malá nabídka motorizací
– oslňující potkávací světla
Cena od: 669 980 Kč (o 30 tisíc více než sedan)
Cena testovaného vozu: 947 918 Kč (ve výbavě GT-Line s příplatky 30 000 Kč za panoramatické střešní okno a 18 000 Kč za lak)