TEST Opel Zafira 2.0 CDTI

TEST Opel Zafira 2.0 CDTI
Oblíbené MPV – Opel Zafira, se po pěti letech dočkala modernizace, co nového přináší a dokáže čelit stále oblíbenějším crossoverům a SUV?
 

Exteriér

Oproti předchozímu modelu s extravagantní přídí, které dominovaly propojené světlomety, Zafira dostala nenápadnější, ale výborné adaptivní led světlomety. Samy přepínají mezi sedmi režimy, které jsou prý o 25% jasnější než halogenové. V boční ani zadní části vozu k žádným výrazným změnám nedošlo. Podle mého, subjektivního názoru nyní auto vypadá mnohem uhlazenějším dojmem, což se mi líbí více než předchozí verze. 
 
 

Interiér

 
 
Na prvním místě musím zmínit skvělá ergonomická, polokožená sedadla, která jsou nastavitelná ve všech myslitelných směrech a ani po dlouhé době za volantem nebolí záda.
 
Volant je nastavitelný v širokém rozsahu, polohu za ním si najde snad úplně každý. V zimních měsících příjde vhod vyhřívání volantu i sedaček. Čelní sklo je nezvykle daleko, palubní deska je hooodně dlouhá, ale díky tenkým A i B sloupkům je výhled dobrý.
 
Oproti předchozí Zafiře je počet tlačítek značně zredukován na rozumnou úroveň, na vše důležité byla tlačítka ponechána a to ostatní se dá nastavit pomocí dotykového displeje.
 
 
Infotainment Navi 950 se 7″ dotykovým displejem, se může ovládat ještě čtveřicí dotykových tlačítek na obou stranách, a dvojicí otočných ovladačů. Systém je lokalizován do češtiny, pouze hlasové ovládání v ní není k dispozici. Systém je svižný a ovládání logické. Zajímavou funkcí je OnStar, která zabezpečuje nejen automatické hlášení nehody, ale také obousměrnou komunikaci s česky mluvícím dispečerem. Na dálku vám může poslat trasu do navigace, lokalizovat, nebo například diagnostikovat vůz. Auto jde ovládat také pomocí aplikace pro chytré telefony. K dispozici je i sdílení připojení k internetu přes Wi-Fi. Na OnStar je 12 měsíců zkušební doba, poté se můžete rozhodnout zda si jej prodloužit za 249,90 Kč na měsíc nebo 2499 Kč na rok. Také u Wi-Fi hotspotu máte čas na vyzkoušení a to buď 3 měsíce nebo 3 GB dat. Dodavatel konektivity je Vodafone, a po zkušební době vás na 28 dní vyjde GB3 dat za 399 Kč, 10 GB za 599 Kč, nebo na celý rok za 100 GB dat zaplatíte 3990 Kč.
 
 
Nebyla by to Zafira, kdyby nenabídla velkou variabilitu prostoru. V druhé řadě jsou sedadla dělená v poměru 40:20:40, jsou nezávisle posuvná a mají nastavitelný sklon opěradel. Díky Lounge je možné z prostřední sedačky vytvořit velkou loketní opěrku, dvojice cestujících ve druhé řadě má pak maximum pohodlí, dostatek prostoru je samozřejmostí a nechybí ani sluneční clony. Třetí řada je o poznání méně prostorná a nastupování není moc pohodlné, je to průměr v této kategorii MPV.
 
 
Zavazadlový prostor je velmi variabilní, jeho objem se pohybuje od 152 litrů až po 1792 litrů. Délka až 180 cm a šířka v nejužším místě mezi zadními koly – 105 cm. Roletu nemusíte nechávat doma, dá se schovat do přihrádky za třetí řadu sedadel. Flexibilitu vozu dokládají FlexiOrganizer, což je síťový program a FlexiCover – skládací koberec, použitelný při jakkoliv uspořádaných sedadlech. Přestože to nepatří do interiéru zmíním tu i FlexFix – integrovaný držák jízdních kol, který zabral místo držáku kola rezervního.
 
 

Motor, převodovka a jízda

Vedle klasických benzinových a dieselových motorů jsou k dispozici i motory spalující plyn, konkrétně 1.4 na LPG a 1.6 na CNG. Testovaný vůz má výkonnější verzi dvoulitrového dieselu se 170 koňmi. Motor se chová kultivovaně, je velmi dobře odhlučněn. Uváděná spotřeba s manuální šestistupňovou převodovkou je 4,2 / 6,1 / 4,9 litrů nafty, ta však však platí pro pneumatiky s nízkým valivým odporem. V reálu se zimními pneumatikami a často zapnutým vyhříváním sedaček i volantu se kombinovaná spotřeba pohybovala okolo 6 litrů. Motor na 6. rychlost při 90 km/h točil 1600 otáček, při 130 km/h pak 2300 ot/min. Hlučnost se pohybovala na úrovni 60 dB jak při jízdě 50 km/h po kočíčích hlavách tak i na dálnici při 130 km/h.
 
Bezpečnosti i pohodlí za volantem pomáhá řada technologií. Začněme od sledování slepého úhlu, tento systém funguje přesně jak má a je možné se na něj spolehnout. Systém udržování v jízdních pruzích si překvapivě dobře poradí i s hůře viditelnými pruhy. A nakonec bych zmínil adaptivní tempomat, v kombinaci s manuální převodovkou samozřejmě nedokáže nabídnout takovou funkčnost jako s automatickou, ale při dálniční jízdě bylo nutné podřadit pouze vyjímečně. Škoda, že kvůli omezení minimální rychlosti tempomatu na 50 km/h je jeho použití ve městě trochu omezené.
 
 
 

Závěr

Zafira bude dobrou volbou, když hledáte sedmimístné auto s velkou variabilitou prostoru. Dlouhé cesty v ní nejsou problém díky skvělým sedačkám a dobrému odhlučnění. Vyšší bezpečnost za volantem vám přináší řada asistentů i adaptivní LED světlomety.

Cena od: 462 900,- Kč
 
Cena ve výbavě Innovation a s motorem 2.0 CDTI 125kW: 629 900,- Kč