Hybridy jsou ekologické jen na oko. Jejich majitelé přesto získají stejné výhody jako řidiči elektromobilů

Electric Vehicle Charging Station With Power Supply Plugged Into Electric Car Beingcharged

Elektřina se do moderních vozů dostává stále více. Nejsou to jenom takzvaně čistokrevné elektromobily, které mají řadu příznivců a odpůrců. Jsou to také hybridní auta, která mají potenciál nabídnout určitou dávku ekologie. Považovat je slepě za něco čistého je ale velkou chybou. Mnozí to ani netuší, a proto ti znalí situace pouze zneužívají jejich aktuální postavení.

Není hybrid jako hybrid

Hybridních vozů existuje celá řada. Základem je mild-hybrid, kdy spíše menší akumulátor a elektromotor mírně pomáhají vozu při rozjezdu nebo vykrývají dobu, než pomůže turbo. Poté tu jsou klasické hybridy. Ty už zvládnou dojet nižší jednotky kilometrů jenom na elektřinu. Dobíjet se však nedají a spalovací motor je většinu času v provozu. První ani druhá varianta tak příliš ekologická stále není.

Mohlo by vás zajímat:  Některé vozy v crash testech neuspějí. Právě ty jsou pro zákazníka lákavé

Potom tu jsou takzvané plug-in hybridy. Ty už do zásuvky zapojit lze, a dokonce dokážou ujet i desítky kilometrů čistě na elektřinu. V tu chvíli mají nulové emise a mohou být považovány za ekologická auta. Z tohoto faktu mnozí čerpají výhody, i když realita je v klasickém provozu zcela jiná.

Zdroj obrázku: Freepik

Jaké výhody majitelé plug-in hybridů čerpají?

Výhody, které jsou pro plug-in hybridy k dispozici, nejsou až tak zanedbatelné. Kromě toho, že mají povolen vjezd do nízkoemisních zón, mají například v Praze parkování zcela zdarma na tolik neoblíbených modrých zónách – tedy v užším i širším centru. Majitelé plug-in hybridů ale také nepotřebují dálniční známku. Obojí je za několik let poměrně značná úspora.

Mohlo by vás zajímat:  Nejhorší nešvary při předjíždění jsou často osobní mstou. Doplatit na ně může nevinný

Ne vždy je plug-in hybrid čistý

Ekologický je plug-in hybrid ale jenom do chvíle, kdy je nabitá jeho baterie a kdy je zvolen výhradně elektrický režim. S vybitou baterií se chová jako klasický hybrid – tedy spalovák s akumulátorem, na který lze v ideálních podmínkách ujet jednotky kilometrů. A tak lze s vozem, kterému pod kapotou hřmí motor a z výfuku vycházejí zplodiny, klidně jezdit na dálnici zdarma a v Praze parkovat bez lístku.

Zdroj: https://www.nytimes.com/2021/03/02/climate/electric-vehicles-environment.html
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora