Premier 118 NE - Auto za sto tisíc

  • Datum: 10. 8. 2015
  • Autor: Honza Matoušek
  • Kategorie: Historie
  • 0 komentářů
Premier 118 NE - Auto za sto tisíc

Píše se rok 1992 a snad ve všech tuzemských motoristických mediích probíhá mohutná kampaň, hledající tajemné auto za 99 900 Kčs. Jeho příchod je avizován nálepkou „nejlevnější auto ČSFR i Evropy“ na poutačích k Auto Show Praha dlouho dopředu a mnozí již stačili složit i zálohu ve výši 51 000 Kčs. A jaké auto bylo v naší metropoli na podzim nakonec vlastně odhaleno? Indický Premier 118 NE.

Už v době tuzemské premiéry se však nejednalo o nejmladší kousek. Vždyť v Indii se 118 NE představila již v roce 1985, jeho kořeny však sahají ještě hlouběji do minulosti. Jak z tvarů karosérie asi správně tušíte, tohle je další derivát Fiatu 124, který se poprvé představil již v roce 1966. Pokud budete hledat toho nejpřímějšího příbuzného, musíte zavítat do Martonella, kde se 124 vyráběla s logem Seatu. Právě španělská linka na výrobu zmodernizovaného sedanu z roku 1975 totiž putovala v polovině 80. let do města Kalyan na východě Indie.

Oproti svému předchůdci, modelu Padmini alias licenčnímu Fiatu 1100, je 118 NE úplně jiná. Obliny vystřídaly hrany, vpředu i vzadu byla obdélníková světla a dříve běžné chromované nárazníky nahradil méně honosný plast. Ačkoliv se z Evropy přestěhovala celá montážní linka, techniku si Premier obstaral jinde. Pod kapotou 118 NE tak najdete zážehovou čtyřválcovou dvanáctistovku Nissan A12 o výkonu 53 koní. Od stejného výrobce byla rovněž vypůjčena manuální čtyřstupňová převodovka, pohánějící zadní kola. Pokud budete někdy s nějakým majitelem auta hovořit, pak se jistě dozvíte, že právě mechanické části japonského výrobce jsou na celém autě to nejlepší. Zbytek byl totiž až trestuhodně odfláknutý, což poznáte na ostrých hranách některých plechů nebo zpracování interiéru. Mimochodem, jméno modelu, 118 NE, je odvozeno od použité pohonné jednotky – 118 značí objem motoru a NE pro změnu zkratku „Nissan Engine“.

Ačkoliv představení proběhlo již v roce 1985, první auta se k zákazníkům dostala až o dva roky později. Byli dokonce i tací, kteří již v době premiéry zaplatili zálohu, ještě v roce 1991 však auto nedostali. I přes všechny problémy probíhala výroba relativně úspěšně dál a 11 let po premiéře benzínového sedanu byla nabídka dokonce doplněná o diesel s výkonem 42 koní od italského výrobce Fratelli Negri Machine Sud. Takto motorizovaný sedan dostal jméno 138D. Na přelomu století se začaly kupit stížnosti zákazníků na bídnou kvalitu, na což Premier, ve spolupráci s Peugeotem, zareagoval uvedením provedení Viceroy. To mělo lepší čalounění, opěrky hlav pro přední cestující, zatmavená okna a několik dalších prvků. Chvíli se dokonce uvažovalo o zavedení naftové patnáctistovky TUD-5 od Peugeotu, z tohoto plánu ale nakonec nejspíše sešlo. Výroba vylepšeného provedení nicméně stejně neměla dlouhého trvání. V roce 2001 zastavila automobilka Premier Automobiles Limited (zkráceně PAL, což i na přední masce sedanu) výrobu především kvůli klesající poptávce, za čímž stál příchod levnějšího a kvalitnějšího Maruti 800.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, jeden Premier 118 NE se dostal také do ČSFR. O jeho dovoz se zasloužila liberecká firma, která měla v plánu auta prodávat ve velkém nejen u nás, ale i v okolních státech. První problémy však nastaly již při „pompézní“ premiéře v Praze. Auto samotné bylo představeno v přízemí u šaten stranou hlavního zájmu, což s předchozí mediální kampaní absolutně nekorespondovalo. Po výstavě navíc vyplaval na povrch další problém - chybějící homologace, o níž dovozce ne a ne požádat. Stalo se tak nejspíše kvůli její vysoké ceně, neboť jediný tuzemský exemplář měl volant na pravé straně. Po několika měsících importér vrátil již zaplacené zálohy a potichu se stáhl do ústraní. Bílý sedan se dostal do soukromých rukou, které jej přestavěly na levostranné řízení a následně zkoušely přihlásit do provozu na běžných komunikacích. Marně, snad i díky velmi nízké kvalitě této konverze. Vůz byl po neúspěšném pokusu odstaven v garáži, kde zůstal několik let. Poměrně nedávno se pak objevil na inzertním portálu, kde jej našel a koupil nynější majitel. A protože auto stále nemá homologaci, najelo od roku 1992 jen 1400 kilometrů! Momentálně je vůz k vidění v Technickém muzeu Liberec.

Zdroj: motorbeam.com, team-bhp.com, domain-b.com, wikipedia.org. auta5p.eu, Svět Motorů 32/2015

reklama

Příbuzné články

Komentáře

Napsat komentář

3 * 3 =

reklama