Renault R5 Turbo – Motor místo nákupu

Asi nejlepší (a dost možná i nejhorší) vlastností všech Francouzů je jejich potrhlost. Ano, sice vám dobře uvaří, vyberou skvělé víno a možná i vytáhnou melodickou hudbu… Vlastně je to taková klidná země. Aby ne, když rachot místních podniků utiší každou chvíli nějaká stávka. Možná proto lze mít ke spoustě malých aut z Francie výhrady. Většina jich totiž vznikla na koleně tajně při stávce, během přestávky na oběd, aby Jeanovi mohla manželka druhý den dovézt nějakým vehiklem čerstvou bagetu. Jenže když si konečně odboráři vydupali další stravenku k platu, vrhli se inženýři k rýsovacím prknům s elánem, díky kterému vylepšili německý koncept hot-hatche takřka k dokonalosti.

Nyní ale pomineme všechny ty verze Gordini, GTIRallye a zaměříme se na tu nejbláznivější věc, která kdy nesla znak Renaultu – model R5 Turbo. Ano, ještě je z doby, kdy slovo Turbo označovalo auto z plakátů a ne bruselem přiškrcenou škatuli. Mohli bychom si myslet že jej navrhnul mechanik, který omylem na vinici vypěstoval konopí místo révy. Ale důvody v reálném životě jsou bohužel mnohem prozaičtější – motosport. Renault se angažoval v rally, kde ale silně dominovala Lancia Stratos. Ani pokus s typem A310 V6 moc nevyšel, sporťák z Dieppe prostě na šotolinových tratích nefungoval tak jako italská konkurence.

Mohlo by vás zajímat:  Nejlevnější vůz světa končí. Svého cíle nedosáhl

Ve Francii věděli, že k vítězství potřebují vůz s motorem uprostřed, ale vývoj nové platformy by stál miliony franků. A ty nemáte, když vám dělníci mávají transparenty pod oknem místo aby montovali převodovky na lince. Takže se ze skladu zabavilo několik malých modelů R5, vyndal se jim motor a vyřízla podlaha za předními sedadly. Tam se totiž stěhoval přeplňovaný čtyřválec. Nárůst výkonu byl 300 %, takže si museli pohrát i s jinými parametry vozu. Ne, opravdu nestačí jen koupit lepší destičky. Nápravy byly zcela nové a širší, kvůli nim dostala také subtilní pětka pořádný bodykit. Rázem byl skoro vůz tak široký jako dlouhý. A pochopitelně si nemohli odpustit ani obří nápisy TURBO na bocích. Taková byla zkrátka doba, když jste měli čím, museli jste machrovat. Francouzská firma Heuliez si brala od Renaultu standartní kastle modelu R5, kde nahrazovala střechu a dveře díly z hliníku. Dozadu se montoval pomocný rám, na který se pak umisťoval motor. Zkompletovaný základ vozu se následně převážel do Dieppe, kde sídlila továrna Alpine (dnes Renault Sport). V jejích dílnách se pak prováděla finální montáž a hotové vozy vyjížděly už připravené pro zákazníky.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 77

Pětku Turbo si hlavně budeme pamatovat díky rally. Za volantem malé nákupní tašky bychom si hlavně měli vzpomenout na Jeana Ragnottiho, který pro Renault vybojoval vítězství na Rallye Monte Carlo 1981. Poměrně záhy ale Renaulty musely vyklidit přední příčky, protože Audi nastolilo nadvládu vozů s pohonem všech kol. Ani pokus se silnější verzí MAXI 5 Turbo zcela nevyšel, Ragnotti vyhrál jen korsickou rally 1985, jinde než na asfaltu totiž vůz neměl šanci uspět.

Mohlo by vás zajímat:  25 let značky Lexus

V roce 2001 se Renault pokusil tuto legendu oživit a představil světu Clio V6. Malý prcek druhé generace dostal velký třílitrový motor místo zadních sedadel. A samozřejmě i spoustu cetek pro parádu, jako agresivní bodykit, velká kola a sportovní doplňky v interiéru. A podle Jeremyho Clarksona je to nejvíc funky auto na světě, takže si o něm někdy určitě povíme víc.

Foto: AutoWP