TEST Fiat 500 by Gucci – Když je styl stylovější

TEST Fiat 500 by Gucci - Když je styl stylovější

Čím vynikají italské vozy nad svou evropskou konkurencí? Tak především tím, že mají charisma, ducha a v neposlední řadě vždy dokonale ušitý kabátek. Ostatně se ani není čemu divit. Ti nejlepší světoví módní návrháři pocházejí právě z Itálie. A když se úspěšná módní značka spojí s neméně atraktivním vozem, jakým stylový Fiat 500 určitě je, výsledek nemůže dopadnout jinak než výborně. 

Exteriér

Ale ještě než se na toto sympatické vozidlo s retro prvky evokující svého dávného předchůdce podíváme blíž, musíme si něco říct právě o spojení módní značky Gucci s Fiatem.  Tato zvláštní edice s přídomkem by Gucci vznikla jako oslava devadesátin této módní značky a oproti standardní pětistovce nabízí pár zajímavých nápadů. Náš testovací vůz byl vyveden v bíle lakované karoserii s chromovanými doplňky, se zelenočervenými pruhy po stranách vozu a interiérem ve zbarvení v kombinaci černé a slonovinové. Tím pochopitelně paráda nekončí. Fiat 500 by Gucci navíc dostal do vínku nová kola z lehkých slitin o velikosti 16 palců v barvě karoserie. Chromovaná vnější zpětná zrcátka jsou pak sladkou třešničkou na dortu. A aby nikdo nezapochyboval o voze, který před ním stojí, nechybí dvojité G či jiné logo Gucci, která nalezneme na zádi vozu, na B sloupcích, tak i na prazích a operkách hlavy. Jindy nudné bezpečnostní pásy hýří barvami a skvěle doplňují sedadla a koberečky. 

Před námi stojí kompaktní vůz se skromnou délkou lehce přesahující 3,5 metrů s jedním bočním párem dveří. Celkové vzezření vozu nenechá nikoho na pochybách, že se bude líbit především něžnému pohlaví. Dívkám a slečnám bude sloužit jako stylové přibližovadlo do města. Dámám a jiným odrostlejším ženám, pak jako skvělá nákupní taška. Tím bych ale rozhodně nechtěl Fiat 500 řadit do role ryze ženského vozu. Tomu totiž neodpovídá naladění podvozku a celkově charakter vozu, který si báječně rozumí s okreskami. 

Mohlo by vás zajímat:  Test modernizovaného Peugeotu 5008: Pořádné SUV s naftou pod kapotou uveze nejenom početnou rodinu

Interiér

Jak už jsem v úvodu nakousl, interiér je vyveden ve dvoubarevném provedení, kde si nejdříve všimneme kůží obšitého multifunkčního volantu, který nejen skvěle vypadá, ale i dobře padne do rukou. Za ním se ukrývá veliký kruhový rychloměr, cejchovaný až do 220 kilometrů v hodině. Uprostřed kruhového přístroje se pak nachází displej palubního počítače. Chvíli mi trvalo, než sem přišel, jak a kde se provádí základní nastavení. Údaje o spotřebě, dojezdu a ujeté vzdálenosti jsou však přístupné během okamžiku prostřednictvím tlačítka umístěného na konci páčky stěračů. 

Přední dvoubarevná sedadla vypadají výborně a jsou i uspokojivě pohodlná. Jen jsem si chvíli musel hledat ideální pozici za volantem a na poměrně vysoký posed jsem si bohužel nezvykl ani po týdnu. Osoby nad 190 centimetrů tudíž mohou přijít do styku se střechou i na předních sedadlech, což není zcela běžné. Zadní lavice pak nabízí prostor pro dvojici cestujících. Dvě slečny se dozadu vejdou, ale na žádné velké cestování ve čtyřech to opravdu není.

Městské vozidlo by mělo zvládnout několik základních věcí. Tou první je obratnost, kterou s poloměrem otáčení 9,2 metrů zvládá na jedničku a tou druhou pak schopnost přepravit nákup. Objem zavazadlového prostoru činí celkem uspokojivých 185 litrů. Po sklopení zadních sedadel pak naroste na slušných 610 litrů. Na honosnou večeři to tedy stačí, na přepravu psacího stolu a skříně už nikoliv. A jak je na tom použitá technika?

Pohonná jednotka

Pod kapotou námi testovaného modelu se ukrývá zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litrů s osmiventilovou technikou, maximálním výkonem 51 kW při 5500 otáčkách za minutu a točivým momentem 102 Nm při rovných 3000 otáčkách. To sice nejsou žádné oslnivé parametry, vzhledem k použití vozu jsou zcela dostatečné. Když už si chcete užít ostřejší jízdy, stačí se držet vyšších otáček, kde Fiat 500 svých skromných 51 kW dokáže využít opravdu velmi dobře. Ostatně projev pohonné jednotky byl pocitově velmi dobrý a vůz se s ní díky malé pohotovostní hmotnosti nebojí zrychlit ani do táhlých kopců. 

Mohlo by vás zajímat:  TEST Citroën C5 Tourer 2,0 HDi AT - Na obláčku 2.0

Pohodu za volantem bez nutnosti používat levou nohu umocňuje převodovka Selespeed. Jejím základem je sekvenční převodovka, která je zrobotizována a řazení obstarává elektronika. V této převodovce najdeme elektronicky ovládanou klasickou spojku, hydrodynamický měnič je vypuštěn. Specialitkou této převodovky je to, že při brzdění si sama s meziplynem podřazuje. Samozřejmě je zde také možnost plně automatického režimu. Já osobně sem automatický režim využíval jen zřídka. Elektronika před přeřazením motor nechává zbytečně vytáčet, čímž se sice může zlepšit dynamika, nikoliv však spotřeba. A když už jsem nakousl spotřebu, tak se zmíním o její hodnotě po téměř 1000 ujetých kilometrech, kdy palubní počítač ukázal velmi příjemných 5,1 litrů na 100 kilometrů, což v kombinaci s nádrží o velikosti 35 litrů znamená dojezd přibližně 700 kilometrů.

Jízdní vlastnosti 

Fiat 500 si libuje především v městském provozu, kde je prakticky králem. Nemá problémy s přejezdem podélných a příčných nerovností, ani s rychlými manévry mezi výmoly a poklopy kanálů. Trochu horší je to na dlažebních kostkách. Důvodem je především sportovněji naladěný podvozek. Tomu koresponduje dobře fungující zadní vlečená náprava a účinné brzdy. Byť se vzadu nachází pouze bubny.

Mohlo by vás zajímat:  Test Mazdy 3 Hatchback 2.0 Skyactiv-G150 AT – s nejsilnějším atmosférickým dvoulitrem a automatem pod kapotou

Klid v kabině umocňuje aerodynamický hluk na velmi nízké hodnotě i při vyšších rychlostech a díky kvalitnímu povozku se vůz na nerovnostech nevlní a je jen velmi málo citlivý na boční vítr. Co by naopak pětistovka mohla uvítat, je komunikativnější řízení s větším přenášením informací od kol. Na druhou stranu lehké řízení přesně pasuje do města. Ve výbavě navíc nechybí tlačítko City, po kterém se účinek posilovače ještě více umocní. Dámy se tak hravě vejdou do každé skulinky v provozu i na zaplněných parkovištích u nákupních center. Tam si je třeba dávat pozor na místo kolem vozu. Důvodem jsou velké a masivní dveře.

Závěr

Automobilka Fiat se spojila z módní značkou Gucci a vznikl tak vůz, který na silnicích rozhodně nepřehlédnete. Pohonná jednotka je na městské vozidlo více než dostatečná a pokud by už někdo chtěl udělat z Fiatu 500 raketu, nechť si pořídí verzi Abarth, na kterou se opravdu velmi těšíme. A pokud bych měl závěrem odpovědět na otázku, zda bych si stylovou pětistovkou pořídil, tak musím odpovědět, že mít finance na druhé, případně třetí auto do rodiny, neváhám ani minutu. Každé auto má své mouchy, Fiat 500 je ovšem všechny převálcuje svým stylem a hravostí. Za volantem se zkrátka nikdy nudit nebudete a žádná jízda nebude všední. 

 

Základní cena vozu: 259 900 ,- Kč (1,2 Pop)

 

Klady:

– Stylový design

– Spotřeba paliva

– Obratnost ve městě

– Kvalitní interiér

 

Zápory:

– Vysoká pozice za volantem

– Přeposilované řízení

Porovnejte parametry vozu Fiat 500 s konkurencí na Autohled.cz