TEST Lada 4×4 – Návštěvník z minulosti

TEST Lada 4x4 - Návštěvník z minulosti

Při pohledu na titulní fotku si zřejmě řeknete, že jsme pro Vás na Vánoce připravili test stařičké ojetiny. Byť i to v příštím roce plánujeme, tato Lada 4×4 je zcela novým vozem, vyrobeným v letošním roce! Na našem trhu v zásadě nemá přímého konkurenta a my jsme zjišťovali, jak obstojí v dnešním světě moderních aut s hromadou elektronických pomocníků.

Tenhle terénní nezmar se poprvé představil již v roce 1976, jako VAZ 2121. V následujícím roce se svých vozů dočkali první zákazníci na domácím trhu a mezinárodní premiéra proběhla v Bruselu o další rok později. Tamní kousek už nesl jméno Lada Niva, které se začalo používat na vozech určených pro export. Přestože se jednalo o klasický offroad, vůz dostal do vínku pro tuto kategorii netradiční prvek – samonosnou karoserii. Vepředu byly instalovány lichoběžníkové polonápravy a vzadu tuhá náprava. Niva v té době vážila 1 150 kg a o pohon se staral řadový čtyřválec OHC o objemu 1 569 cm3, výkonu 56 Kw (76 koní) při 5 400 ot/min a točivém momentu 122 Nm při 3 000 ot/min. Instalovaná manuální převodovka měla 4 stupně a samozřejmostí byl trvalý pohon všech kol, redukční převodovka a mechanická uzávěrka mezinápravového diferenciálu. S tím vším byla maximální rychlost 132 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h zabralo celou věčnost – 23 sekund.

Do dnešní doby se toho příliš nezměnilo, největší odlišností je tak větší motor o objemu 1.7 litru, který díky vstřikování Bosch a dalším úpravám splňuje normu Euro 5. Lada kvůli tomu přišla o část své technické jednoduchosti, ale Evropská unie je neúprosná. Značkou udávaný výkon námi testovaného vozu je 61 kW (82 k) při 5 000 ot/min a točivý moment 129 Nm při 4 000 ot/min. Váha narostla na 1 315 kilogramů, přičemž rozměry karoserie jsou 3 720 mm na délku, 2 200 mm rozvor, 1 680 mm na šířku, 1 640 mm na výšku a světlá výška činí 220 mm. Automobil je v základu vybaven ABS a posilovači brzd a řízení. České zastoupení značky na přání dodá také LED diody pro denní svícení, které pak trochu ruší jedinečný vzhled přední části. Náš vůz vůbec disponoval snad všemi možnými příplatky v nabídce. Nečekejte však žádné komfortní nebo luxusní prvky, vše je čistě funkční. Potěší i v dnešní době nevídaně nízké ceny.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai i30 1,6 CRDi AT - Klenot z Nošovic

Těžko se dá vysvětlit naše nadšení při převzetí vozu u pražského dealera CS Autolada. Na ruskou produkci je u nás v redakci trochu ujetý spíše kolega Matoušek, ale možnost svézt se Ladou 4×4 dostala do kolen i nás ostatní. I to je důkaz, že nepotřebujeme testovat vozy s šesticifernou cenovkou, aby to s námi nějak pohnulo. Když jsme s vozem vyrazili do pražského provozu, z reproduktorů nám hrála titulní píseň k Titanicu od Celine Dion a my se smáli na celé kolo. První zastávkou se pro nás stalo pražské Hummer Centrum, kde jsme dostali možnost vyzkoušet terénní schopnosti Lady v odpovídajícím prostředí. Velmi vstřícný místní instruktor nám krátce představil trať, pak nás opustil a nechal nás, ať si děláme, co chceme. A jestli jsme se smáli už na běžné silnici, tady teprve začala opravdová sranda!

Že Lada 4×4 zvládne různá stoupání, přejezdy, náklony a brody, jsme čekali. Ale rozhodně ne v takové míře, jaké auto předvádělo. Zjistili jsme, že Lada v terénu projede víc, než na co si sami troufneme. Byť je většina majitelů tohoto modelu nadšenými a zkušenými offroaďáky, jsem si naprosto jist, že terénních limitů vozu dosáhne jen mizivé procento z nich. Výjezd kopce, který jsme téměř nevyšli ani pěšky, byl pro Ladu jen rozcvičkou. A to jsme v ní seděli čtyři dospělí chlapi. Podobně prudké stoupání jsme si dali několikrát, protože jsme se suverénního projevu Lady nemohli nabažit. A taky proto, že nás vždy bavilo, když z ostřikovačů začala decentně kapat voda na čelní sklo.

S uklidňujícím pocitem, že pro případ nouze stojí opodál celá flotila Hummerů, pustili jsme se i do průjezdů hlubokého bahna.  Vjel jsem do něj předními koly, auto zůstalo stát a přihlížející kolegové se přirozeně rozesmáli. Zařadil jsem zpátečku, marně se pokusil vycouvat a kolegové se smíchy začali prohýbat. Pak mi došlo, v čem je chyba a uzavřel mezinápravový diferenciál. Lada pak bez sebemenších problémů vyjela, zatímco úsměvy kolegů ztuhly. A takovýchto okamžiků, kdy jsme auto podcenili, byla to odpoledne celá řada.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagenu Golf 8 2.0 TDI: Životní jistota

Když jsme se do sytosti vyřádili, instruktor Hummer Centra přišel a auto nám umyl. Na protesty, že ho nechceme obtěžovat a uděláme si to sami, nebyl brán zřetel. S opět čistým autem jsme vyrazili vyzvednout novinářský Chevrolet Captiva a poté se všichni vydali vlastní cestou domů. Začalo se pomalu stmívat a já s Ladou najel na dálnici směr Liberec. Ač se může spojení tohoto vozu a dálnice zdát jako komické, realita není tak strašná, jak by mnozí, včetně mě, očekávali. Ano, auto je hlučné a trochu nejisté, ale kilometry polykalo bez problémů. Byť má Lada 4×4 udávanou maximální rychlost 137 km/h, které není v zásadě problém dosáhnout, ideální tempo bylo okolo 90 km/h. Jediný problém začal s rostoucím šerem, neboť světlomety vozu jsou žalostně slabé. Minimálně tedy na dálnici, v neosvětlených částech Liberce svítivost dostačovala.

Ve zbytku testovacího týdne jsem s Ladou 4×4 jezdil na nákupy, za známými a nevynechal jsem ani mnohé nezpevněné cesty a jejich okolí. Pokud byste od tohoto vozu čekali pohodlí moderních SUV nebo, nedej bože srovnatelně velkých hatchbacků, byli byste hrubě zklamáni. Řízení s obrovským volantem je na běžných silnicích nepřesné, na nerovnostech auto poskakuje a o hluku v kabině ani nemluvě. Jenže přednosti Lady leží zcela někde jinde. Jak jsme se přesvědčili již v Hummer Centru, mimo zpevněné silnice je auto téměř neporazitelné. Je to svým způsobem pracovní stroj, na který snad žádný majitel nedá dopustit. Navíc, v případě nízkých venkovních teplot, topí jako blázen. Nedocenitelné je rovněž snadné čištění jednoduše řešeného interiéru, což jsem si osobně vyzkoušel po focení, během něhož jsme s fotografem do interiéru nanosili hromady bláta.

Mohlo by vás zajímat:  Citroën C4 Cactus - francouzské pohodlí

Nikdy jsem moc nechápal, proč jsou lidé z Lady 4×4 tak odvaření. Připisoval jsem to její jednoduchosti, případně účinkování v seriálu Návštěvníci z roku 1984. Po týdenním testu jsem ale pochopil. Ano, auto je na silnici nekultivované po všech stránkách, ale mimo ně snad nemá konkurenci. Nejblíže mu je pravděpodobně Suzuki Jimny, které však má téměř dvojnásobnou cenovku. O větší Grand Vitaře, případně Land Rover Defender nebo Mercedes-Benz G, ani nemluvě. Testování jsme zakončili s průměrnou spotřebou kolem 15 litrů Naturalu 95 na 100 kilometrů, což je po terénním bláznění a dálničních výkonech akceptovatelná hodnota. Zamrzí však nádrž o objemu pouhých 42 litrů.

Možná to vyzní jako podlézání zapůjčiteli vozu, ale není tomu tak. Lada 4×4 mě tak nadchla, že kdybych měl přebytečné peníze, rovnou bych si při vracení testovaného kousku pořídil jeden vlastní. Pěkně v absolutním základu. Ojetiny se dají samozřejmě pořídit mnohem levněji, ale vůně nového auta, byť v tomto případě velmi specifická, u stroje vizuálně starého hodně přes 30 let, je k nezaplacení. Takže pokud někdo toužíte pořídit k Vánocům naší redakci dárek, jeden tip bych pro Vás měl…

##Lada4x4HC##

Poznámka na závěr: konečné hodnocení v pravém sloupci je dělané na moderní vozy, se kterými Lada 4×4 má společného pramálo. Vychází jí tedy nízký počet bodů. Reálně bych ovšem testovaný automobil ohodnotil minimálně čtyřmi hvězdami. Pokud bych odmyslel malou nádrž a neurvalé ABS, určitě by Lada dosáhla na plný počet hvězd.

Za zapůjčení vozu mnohokrát děkujeme autosalonu CS Autolada spol. s r.o., jmenovitě panu Vozábovi (www.lada.cz)

Za možnost vyzkoušet testovaný vůz v pravém terénu děkujeme velmi vstřícným lidem z pražského Hummer Centra (www.hummer.cz)

Za laskavé pořízení fotografií testovaného vozu mimo Hummer Centrum děkujeme panu Bohuslavu Koukalovi (www.kookie.cz)

Základní cena vozu (Lada 4×4 1.7): 237 900,- Kč vč. DPH
Základní cena testovaného vozu (Lada 4×4 1.7): 237 900,- Kč vč. DPH
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 285 900,- Kč vč. DPH