TEST Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC FL – Přítel do nepohody

TEST Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC FL - Přítel do nepohody

Značka Mitsubishi je známá především deseti generacemi Lanceru Evolution, ale jenom s tímhle by se automobilka moc neuživila. Za posledních pár let se do oblíbenosti dostaly i crossovery a pochopitelně také Mitsubishi musí vytěžit trochu zisku v tomto segmentu. Proto v roce 2010 představilo na ženevském autosalonu kompaktní model ASX, jehož příchod v roce 2007 předznamenal Concept-CX (premiéra ve Frankfurtu).

Mitsubishi ASX po tříletém působení na trhu prošlo mírnou modernizací, která není na první pohled znát. Od původního modelu ho odlišíte především podle zrevidovaných nárazníků, nové masky a přepracovaných předních světlometů. Redakčnímu testu jsme měli možnost podrobit zmodernizované Mitsubishi ASX ve výbavovém stupni Invite s benzínovým motorem a manuální převodovkou, avšak bez pohonu všech kol.

Design – Geny Outlanderu

Přední část testovaného ASX se stává nepřehlédnutelnou zejména díky dominantní lichoběžníkové masce, kterou si malé SUV vypůjčilo od svého sourozence – Outlanderu druhé generace. Příď dotvářejí aktualizované velké světlomety s dobrou svítivostí a pochopitelně ve spodní části mají své místo mlhová světla, pod nimiž je k nalezení i ochranný prvek motoru. Celkově přední partie působí na okolí velmi charakterně a dodávají vozu šmrnc.

Že se jedná o japonské ASX poznáte z bočního pohledu především díky ozdobným lištám v dolních partiích (za příplatek 9 106 Kč). Oproti předku tu není moc co obdivovat, za povšimnutí stojí snad mírně svažující se linie střechy, kde v našem případě jsou k mání střešní nosiče (za příplatek). Testované ASX se mohlo pochlubit 16palcovými litými disky.

Na první pohled zjistíme, že zadní část automobilu se na nás mračí. Je to především díky tomu, aby se vyrovnala agresivnější přídi. Víko zavazadlového prostoru se pyšní označením ClearTec, což je úsporný balíček spotřeby paliva a emisí. Spodek disponuje centrálně umístěným mlhovým světlem, standardní chromovou koncovkou výfuku a také ochranným plastem, který lze nalézt i v přední pasáži. Zmíněný mračící pohled je zásluhou zvolené kombinace, jež dohromady vytvářejí zadní lampy. Mitsubishi ASX je pohledným sympatickým vozem a jeho vzhled určitě nikoho neurazí.

Interiér – Stará škola

Kabina malého japonského SUV na mě působila útulným a jednoduchým dojmem, což nepokládám za negativum, zkrátka ASX je ještě ze staré školy. Sedadla s průměrnou boční oporou se tvářila jako pohodlná, ale po delším cestování je znát tradiční japonská tvrdost, avšak není to tak hrozné jako v minulých letech. Řidičovo pracoviště se nedá popsat jinak než jako praktické. Po ruce je elektrické ovládání všech okének, avšak automatické sklápění vnějších zrcátek nehledejte (pouze u výbavy Intense). Tříramenný kožený volant s ovládacími prvky pro autorádio a tempomat se držel poměrně dobře, zpětná vazba také nebyla špatná. Na panelu vlevo od volantu se nacházel tradičně ovladač pro systém ASC (neboli ESP), nastavení světlometů a také systém AS&G, jinými slovy Stop/Start, o kterém se dozvíte více později.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D – rodinné kombi se sportovním charakterem

Přístrojový štít nabídne analogový otáčkoměr i rychloměr, mezi nimiž se nachází barevný TFT displej pro zobrazování údajů palubního počítače. Ten se ovládal pomocí snad největšího tlačítka v interiéru s označením Info, umístěného vedle levé tuby. Žádné přeplácání nenajdeme ani na středovém panelu, kde je v horní části k dispozici autorádio disponující multifunkčním LCD displejem a šesti reproduktory. Bohužel u rámečku okolo rádia jsem našel snad první neduh, můj dotek byl doprovázen značným skřípáním.

Topení i automatická klimatizace se ovládají pomocí třech jednoduchých otočných knoflíků nacházející se v polovině středové konzole a jsou tak žel mimo zorné pole řidiče. Odkládací prostor pro nápoje je umístěn nevhodným způsobem, jelikož při řazení budete do onoho pitíčka narážet a rozlévat si ho. Kožená hlavice řadicí páky padne skvěle do ruky, ale nepotěší svým kvedláním. Zkrátka není dostatečně uchycena a při přeřazování máte občas pocit, že vám zůstane v ruce. Samozřejmě nedokážu odhadnout, zda to je vada pouze u námi testovaného vozu nebo u všech vyrobených modelů. Při delším cestování budou sice pobolívat záda, jak už jsem zmínil výše, avšak potěší alespoň loketní opěrka s úložným prostorem, ve kterém se nachází také vstup pro USB a 12V zásuvka.

Na zadních sedadlech je poměrně příjemně díky rozvoru 2670 mm, sám za sebe se rozhodně posadím a co se týká místa u hlavy, je to na chlup pro mou výšku (188 cm). Bohužel na zadní lavici není k nalezení žádná boční opora jako v případě předních sedadel, tudíž při ostré jízdě budou pasažéři vzadu doslova létat ze strany na stranu. Osobně jsem vyzkoušel, že tři urostlí pánové se vedle sebe na zadní sedadla zkrátka neposadí.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota C-HR 1.8 Hybrid – originalita a nadčasovost

Zavazadlový prostor, disponující nerezovou ochranou nákladové hrany (za příplatek 3 364 Kč), nabídne v základní konfiguraci 442 litrů. Po zvednutí tvrdé desky potažené jemným kobercem, po jejichž stranách jsou k dispozici jakási „korýtka“ na drobnosti, objevíme ještě malý odkládací prostor na povinnou výbavu vozidla nebo nářadí. Po složení zadní lavice se naskytne prostor až o objemu 1219 litrů, avšak rovnou podlahu neočekávejte. Pokud byste chtěli převézt nějaké delší dřevěné laťky nebo lyže, stačí vyklopit „okénko“ v prostředku zadních sedadel a nemusíte kvůli tomu skládat komplet sedačky.

Jízda – Úsporně, ale…

Pod kapotou testovaného Mitsubishi ASX byl k mání 1.6litrový zážehový atmosférický čtyřválec MIVEC disponující výkonem 117 koní při 6000 otáčkách za minutu a točivým momentem 154 Nm při 4000 otáčkách za minutu. K motoru byla připojena pětistupňová manuální převodovka, která přenášela koňské síly na přední nápravu. Pohon všech kol se nabízí standardně pouze u naftové verze 1.8 DI-D MIVEC (cena od 525 000 Kč). Malé japonské SUV, s rozměry 4295 mm na délku, 1770 mm na šířku a 1615 mm na výšku, se v městském provozu neztratí a to zejména díky své velikosti. Při parkování se však musíte spolehnout čistě na zpětná zrcátka a vaše řidičské umění, jelikož ASX nemá parkovací asistent ani zadní kameru. Systém AS&G fungoval bez problémů – automobil dojede na křižovatku, vyřadíte na neutrál a motor vypne. Poté čeká, až sešlápnete spojkový pedál a znovu nastartuje. Tohle vše se odehrává bleskově a nedostavily se ani prodlevy. Pokud však nejste příznivci onoho systému, lze jej zcela vypnout, ale bude to potřeba dělat po každém nastartování. Městská spotřeba paliva, i díky AS&G, se pohybovala kolem 7,5 litru Naturalu na sto kilometrů.

Na okresních silnicích ukázal „malý Outlander“ své klady, ale i zápory. Ochotně zrychluje do předpisové rychlosti na okreskách, ale poté se mu již moc nechce. Řazení jde vcelku hladce, jen jsem míval občas problém zařadit pátý rychlostní stupeň. Ideální přeřazování, dle instrukcí indikátoru řazení, je okolo 2200 otáček za minutu, kdy je zážehová pohonná jednotka doslova v ráji. Avšak při ostřejším zacházení se projeví zadní víceprvková náprava, která ráda „ustřeluje“ v zatáčkách, ale vše má pod kontrolou systém ASC. Vpředu jsou tradičně vzpěry McPherson. ASX je určené zejména pro klidné cestování i do mírného terénu a za to se vám odvděčí průměrnou spotřebou 5,7 l/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda: Citroën Berlingo 2015

Co se týká dálnic, raději se jim s ASX vyhýbejte, protože se zde moc dobře necítí. Známé panely na dálnici D1 sice s vervou pohlcuje, ale ve vyšších rychlostech se dostaví neduhy odhlučnění motoru. Při dosažení dálničního tempa točí motor asi 3300 otáček za minutu, vše by vyřešil šestý rychlostní stupeň nebo jinak sladěné převody. Bohužel v mírných dálničních stoupáních má malé SUV co dělat a motor doslova lapá po dechu. Co mě však překvapilo, tak je dálniční spotřeba. Palubní počítač zobrazoval místy i hodnotu pod 6 l/100 km, průměrně však očekávejte spotřebu 6,2 litrů na sto kilometrů. Na 63litrovou palivovou nádrž jsem urazil přes 800 km, což je dobrý výsledek.

Závěr – Jednoduše postačí!

Než jsem měl možnost otestovat Mitsubishi ASX, stále jsem přemýšlel nad tím, proč ho potkávám na silnicích poměrně často. Odpověď mi dal týdenní test. Ano, ASX má své mouchy, ale které auto ne, že? Jeho chyby nejsou natolik závažné a dají se mu odpustit. Ve městě svou posádku ochrání svojí velikostí, na okresních silnicích je to skvělý povoz mezi body A a B. A pokud netrávíte většinu času na dálnici, vřele vám ho doporučuji. Určitě si na něj zvyknete a kdo nemá rád současné přehnané systémy nebo asistenty, je ASX tím pravým ořechovým.

 

Základní cena vozu (akční cena): 400 000 ,- Kč

Základní cena testovaného vozu: 437 574 ,- Kč

 

Klady

– design

– spotřeba paliva

– pořizovací cena

– pohodlná jízda

– dostatečně prostorný interiér

Zápory

– vrzající plasty v interiéru

– absence šestého rychlostního stupně

– odhlučnění motoru

– tvrdší sedadla

Porovnejte parametry vozu Mitsubishi ASX s konkurencí na Autohled.cz