Týden ve formuli 1 očima AutoZine.cz

První závod v australském Melbourne byl, ani nevíte jak rád bych napsal slovo zajímavý, nudný od startu až do cíle. Pro vítězství si (ne)překvapivě dojelo duo Mercedesu, za nimiž s téměř půl minutovou ztrátou doslova dofuněl Sebastian Vettel na Ferrari. Ďábelské tempo německé stáje bylo jedním z nejdiskutovanějších témat uplynulého týdne ve světě formule 1 a postaral se o to, samozřejmě jen čirou náhodou, rakouský Red Bull.

Jeho šéf Christian Horner nejprve vyzval skrze média Mezinárodní automobilovou federaci FIA, aby nějakým způsobem zamezila dominanci Mercedesu. Sám přitom narážel na situaci z před několika let, kdy byly kvůli dominanci rakouské stáje mimo jiné zakázány dvojité difuzory (vedle nich byly postupně přemapovány pohonné jednotky nebo byly posunuty výfuky), s nimiž však v roce 2009 přišel jako první Brawn GP, tedy dnešní Mercedes. Ještě dál šel Helmut Marko, který dokonce uvedl, že pokud by situace v „královně motorsportu“ byla stejná i nadále, mohlo by majitele nápojového giganta Dietricha Mateschitze přestat bavit dotovat stáj formule 1. Marko dále uvedl, že hybridní pohonné jednotky s turbodmychadlem nejsou pro formuli 1 to pravé a technická pravidla jsou příliš komplikovaná a nákladná. Red Bull jako stáj má však s vedením F1 smlouvu až do roku 2020, v případě odchodu by tedy mohla následovat tučná pokuta.

Pokud se ještě na chvilku vrátíme k výroku Christiana Hornera, ten jinými slovy chce zavést umělou regulaci výkonnosti formule 1. Dozajista se dá souhlasit, že by vyrovnání pole přineslo jednotlivým závodům mnohem větší sledovanost a často vypjaté bitvy až do posledních kol, jakých jsme byli svědky třeba v sezoně 2008, by přidaly na atraktivitě, na druhou stranu regulovat jakýkoliv sport přiškrcením dominantního týmu (umíte si představit, že by fotbalovému klubu v případě obrovského náskoku na čele ligy někdo jen tak pozastavil činnost základní jedenáctky, aby umožnil ostatním dotažení se?) je v zásadě proti všem pravidlům a principům sportovního zápolení a soupeření. Hornerův výkřik (chtěl bych napsat něco hrubšího, ale nehodí se to) je tedy skrz na skrz hloupý a já jen doufám, že Bernieho Ecclestona nenapadne nad něčím takovým uvažovat.

Mohlo by vás zajímat:  Přesvědčivá premiéra soutěžního vozu Toyota GT86 CS-R3

Když už byla řeč o dominanci Mercedesu, nedá se nezmínit velice zajímavé gesto Nica Rosberga, potažmo celého týmu. Rosberg si totiž se Sebastianem Vettel zavtipkovali na stupních vítězů australského závodu o tom, že pro snížení dominance by německá stáj mohla uspořádat něco jako den otevřených dveří. Na to pilot Mercedesu maranellského zástupce pozval na setkání s inženýry po pátečním tréninku v Malajsii a zdálo se, že se všichni dobře pobavili. O to překvapivější pak byl tweet Rosberga o několik hodin později, který zjevně zcela vážně vyzval Vettela k návštěvě mýtinku s inženýry ve čtyři hodiny odpoledne po pátečním malajském tréninku. Na konci vzkazu nechyběl ani dodatek, aby si Vettel nezapomněl vzít s sebou poznámkový blok. Co myslíte, objeví se „italský špeh“ příští pátek v garáži Mercedesu?

A dominance Mercedesu potřetí, tentokrát z pohledu Williamsu. Ten totiž ústy Felipeho Massy vyjádřil pochybnosti o tom, zda-li mají zákaznické týmy německé automobilky stejné motory jako tým mateřský. Dle něj, ale i dalších hlasů nemůže být tak obrovský rozdíl výkonnosti pouze v monopostu samotném. O několik hodin později na zprávu zamítavě reagoval nejen Mercedes samotný, ale i technický ředitel britské stáje Pat Symonds. Druhý jmenovaný potom uvedl, že je zajímá především souboj s Ferrari, které udělalo mezi sezonami největší pokrok. Ten konec konců překvapil také samotný Mercedes.

Další kauzou, která hýbe světem formule 1, je soud Gieda Van der Gardeho se Sauberem o místo závodního jezdce. Švýcarská stáj totiž prohrála stání v Austrálii a až díky domluvě se samotným pilotem nemusela šéfka týmu do vězení a tým do exekuce. V průběhu týdne pak obě strany vydaly prohlášení, ve kterém uvádějí celý spor za uzavřený. Nizozemský pilot dostal tučné odškodné (spekuluje se o 15 milionech euro) a Sauber má zase jen dva oficiální závodní jezdce, i když ještě před startem sezony měl se Sutilem hned čtyři adepty na závodní sedačku! 

Pokud tohle na něco ukazuje, pak na naprostou neschopnost a aroganci týmu jako takového, nasmlouvat si čtveřici platících jezdců, jejichž sponzoři prakticky umožňují malé stáji ze středu pole přežít. Ačkoliv se na adresu Van der Gardeho objevují i kritické hlasy, jeho krok je pochopitelný. Podle slov pilota totiž sponzor poslal Sauberu část peněz již vloni s tím, že letos měl do jedné z formulí Van der Garde usednout. Když se tak nestalo, rozhodl se jezdec bránit, což je samo o sobě docela průlomové řešení, protože se to v kolotoči plném peněz moc často nestává, a justice mu dala za pravdu. Argumenty o bezpečnosti samotného jezdce byly při nejmenším zarážející, stejně jako „problém“ s výrobou sedačky. Jakkoliv neznám počet milionů, co Van der Gardeho sponzor do švýcarské stáje napumpoval a výše odškodného také nebyla potvrzena, může nastat absurdní situace, kdy tým nakonec vyplatí víc než dostal. Je tak trochu škoda, že tato aféra lehce zastínila dozajista vynikající výkon debutujícího Felipe Nasra, jenž dojel v Austrálii pátý! Samotný Giedo Van der Garde se podle svých i zákulisních hlasů vydá do šampionátu DTM nebo do vytrvalostních závodů. S patnácti miliony se mu však bude hledat angažmá dozajista lépe.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Civic Type R nastoupí do BTCC

Když jste si na našich stránkách před týdnem četli preview nadcházející sezony formule 1, objevila se VC Německa v kalendáři hned s několika velkými otazníky. Nyní je už jisté, že se na Hockenheimringu či Nürburgringu, kde mělo původně jet, závod neuskuteční. Příčinou jsou jednoznačně peníze – okruh pod hradem Nürburg se loni dostal do finančních potíží a Ecclestone s ním odmítl uzavřít smlouvu, Hockenheim pak po nabídce bosse F1 nebyl připravený hned po roce hostit závod znova zvlášť, když loňský ročník nedopadl finančně úplně nejlépe. Mezi závody ve Velké Británii a Maďarsku tak zůstane třítýdenní „díra“ a místo dvaceti závodů se odjede jen devatenáct. Koho to může mrzet, tím je jednoznačně Nico Rosberg, jezdící navíc za domácí Mercedes. Takové vítězství by totiž chutnalo obzvláště dobře!

Otazník zatím visí nad startem Fernanda Alonsa a Valtteriho Bottase ve druhém podniku mistrovství světa v Malajsii. Zatímco Alonso a jeho management ujišťuje fanoušky, že start stihne, Bottas zatím čeká kvůli bolestem zad na doporučení lékařů. V případě, že by Fin neodstartoval, mohla by do kvalifikace a závodu naskočit Susie Wolff, rezervní pilotka Williamsu. Vedení stáje zatím tvrdí, že její start je vyloučen a Wolffová je jen vývojová jezdkyně, zkušenějšího třetího/čtvrtého pilota britský tým nemá. Nabízí se sice krátkodobá smlouva s některým z bývalý pilotů F1, marketingově by však byl start Wolffové, která odjela i nějaká kola loni v pátečních trénincích, dozajista velice dobře využitelný. No a při pohledu na ní je potřeba uznat, že by byla radost vidět ji na předzávodní tiskové konferenci… A propos – pokud Alonso v Malajsii odstartuje, má kvůli poruše Magnussena minulý týden na zbytek sezony už jen tři pohonné jednotky.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota Camry pro NASCAR

A na závěr jedno smutné výročí – jak jste asi zaznamenali, včera by oslavil 55 let legendární brazilský pilot Ayrton Senna. Poprvé se v kolotoči závodů objevil v roce 1984 s týmem Toleman Group Motorsport. Hned následující sezonu přestoupil do Lotusu, se kterým za tři roky vyhrál 6 závodů a celkově skončil dvakrát čtvrtý a jednou třetí. Zdaleka největší úspěchů dosáhl Senna u McLarenu, kde strávil mezi roky 1988 – 1993 celkem 6 let, vyhrál 35 závodů a v letech 1988, 1990 a 1991 vyhrál tři tituly mistra světa. Pro rok 1994 se Brazilec upsal Williamsu, dokázal však za něj odjet jen dva závody. Ten třetí se jel na okruhu v Imole a byl to onen neblaze proslulý víkend s vážnou havárií Rubense Barrichella a smrtelnou kvalifikační nehodou Rolanda Ratzenbergera. Senna tehdy odstartoval z prvního místa, což byla mimochodem jeho pětašedesátá pole position v kariéře, v sedmém kole však ztratil kontrolu nad monopostem a v zatáčce Tamburello zřejmě vinou prasklého sloupku řízení vylétl z tratě a přibližně ve 211 km/h narazil do betonové zdi. Sir Sid Watkins, hlavní lékař formule 1, hned po nehodě zjišťuje vážná poranění hlavy, Senna je však stále při životě a transportován do nemocnice v Boloni. V 16:00 jej bohužel lékaři prohlašují za klinicky mrtvého, o dvě hodiny a čtyřicet minut později brazilský pilot umírá… Onen osudný závod v Imole tehdy vyhrál Michael Schumacher, který později získává také titul mistra světa sezony 1994…

Zdroj: formula1.com